Пређи на главни садржај

Dimljena zapečena butkica versus Varijanta

Spremajući fina jela  kojima sam tražio savršen vinski par, primetio sam da sam zaboravio na jednu poznatu namirnicu, slučajno ili namerno ni sam nisam siguran. Bilo je to ono po čemu je Srbija nadaleko poznata , pogađate bio je to dobar planinski  kajmak. Odlučio sam da to promenim i posetim jedno mesto gde po meni nastaje jedan od najukusnijih kajmaka u Srbiji. Osoba koja je pravila ovaj kajmak bila je moja rođena tetka Nada Živković iz sela Brezova.
Krenuo sam na put ka manastiru Studenica zadužbini Stefana Nemanje, po mnogima jednom od najlepših srpskih manastira ne samo zbog prfinjene arhitekture vizantijsko-raške škole već i zbog divnog predela na kome je sagrađen. Svojim kolima sam stigao do Studenice, gde su me sačekali Vesna i Ivan,  inače moja sestra od tetke i njen muž. Prebacili smo se u  njihov terenski auto, jer put  do mesta Brezova  nije bio baš u najboljem stanju. Poneo sam par poklona za moje domaćine  ali između ostalog i bocu vina koja sam nameravo da uparim sa jelom za čije ću spremanje koristiti ovaj ukusni kajmak. 
Bilo je to  pitko i osvežavajuće vino Varijanta roze sorte grožđa 100 % Muskat Hamburg berba 2013. vinarije Aleksandrović iz Vinče, Topola, Oplenac.  Došao sam ideju  da napravim jedno ukusno jelo s namirnicama tipičnim za ovaj kraj koje će u potpunosti ispratiti ovo vino.
Selo Brezova se nalazilo na nekih 30_ak minuta vožnje od manastira Studenice, smešeteno u podnožju brda Banj na nekih 550 metara nadmorske visine. Selo je bilo okruženo zelenim pašnjacima na kojima su se napasale krave od čijeg mleka je nastajao ovaj ukusni kajmak. 
Prva kuća na početku sela bila je kuća moje tetke , za stolom u hladu stare kruške dočekao nas je moj brat Žiko, a malo kasnije nam se pridružila tetka Nada kada je namirila stoku, kako se inače kaže  kada se završe svi poslovi oko domaćih životinja
Iznela je pred nas tanjire ukusne domaće hrane, bilo je tu suvog mesa, kuvanih jaja, domaćeg hleba od heljde napravljenog od brašna samlevenog na obližnjij vodenici, lučane paprike, ajvara, sira i naravno kajmaka. Dok smo uživali u slasnim zalogajima, setio sam se sjajnog recepta iz škole kuvanja Nebojše Anđelkovića Šobaje, bilo su to zapečene svinjske butkice u sosu od vrganja i kajmaka.
Pošto je ovo bilo pravo seosko domaćinsto sve namernice za ovo jelo su mi bile dostupne, suvi vrganji koje je Živojin skupljao u obližnjih hrastovoj šumi, svinjske butkice od mesa njihovih svinja i na kraju stari kajmak zlatno- žute boje.  Njega je tetka izvadila direktno iz jedne od mnogobrojnih drvenih čabrica napravljenih od drveta lipe, a koje su služile za čuvanje kajmaka.
Tetka je malo negodovala kada sam joj saopštio da ću ja da spremam ručak,  rekao sam joj da malo predahne od svojih svakodnevnih poslova i da malo uživa sa nama. Vino sam odneo na  brzi planiski potok koji se nalazio u blizini kuće, ostavio sam ga u vodi da se dobro ohladi. Jer smo imali vremena  na pretek, čitavih tri sata koliko je trebalo da se spremi ovo jelo, dok vino ne bude spremno mi ćemo uživati u domaćoj rakiji napravljenoj  od stare sorte šljive Madžarka.
Kao dlanom o dlan proletelo je tri sata, svinjske butkice su bile spremne, vino je bilo u čašama.
Vesni je  Varijanta,  boje rubina, mirisa divlje ruže i šumskih jagoda, izrazito voćno i duge aromatične završnice savršeno pratlila ukus vrganja i mesa. Za Ivana ovaj roze  sa mirisima jagoda i višanja, vibrantnih kiselina i  izrazito voćnih ukusa  prosto je  vapio za ukusnim kuvano-zapečenim mesom butkica i očaravajućim ukusima vrganja i kajmaka.
Veče je polako padalo, mi smo sumirali utiske hrane i vina, svi smo se složili oko jednog da ovo treba ponoviti češće i da ovaj kraj se definitivno treba okrenuti seoskom turizmu.
Ima ljudi koji  bi sve dali da uživaju u ovoj prekrasnoj prirodi, čistom vazduhu, ukusnoj hrani i naravno dobrom vinu. Dobio sam čvrsto obećanje Vesne, Žika i Ivana da će uskoro poraditi na tome, pa kada se sledeći put budemo videli zateknem tablu sa natpisom “Seosko domaćinsto Živković, dobrodošli”. Živeli!



             DIMLJENA BUTKICA ZAPEČENA SA SOSOM OD KAJMAKA I VRGANJA 



Za 6 osoba



Sastojci :
-2kg dimljene svinjske butkice (jedna veća ili dve manje)
-300g starijeg kajmaka
-1 mala pavlaka
-50-100g sušenih vrganja, natapajte oko pola sata u vrućoj vodi, pa ih ocedite, naseckajte, kratko propržite na malo ulja, pa im na kraju dodajte 2-3 čena sitno -seckanog belog luka i skinite sa vatre
-List lovora, biber u zrnu
Priprema :
1. Operite butkice, pa ih stavite u šerpu, nalijte vodom, pa kad provri krčkajte pola sata, pa odlijte vodu. Nalijte novu vodu, stavite list-dva lovora, 5-6 zrna bibera, stavite da provri, smanjite vatru, poklopite i krčkajte dok meso ne počne da se odvaja od kosti (oko 2-3 sata).

2. Zagrejte rernu na najjače.

3. Meso procedite, malo prohladite, pa ga odvojite od kostiju i naseckajte na parčiće (zajedno sa kožom). Stavite meso u pleh, ili individualne porcije (najbolje zemljane činije).

4. Pomešajte kajmak i pavlaku, dodajte bibera i prepržene vrganje. Smesu razmažite preko butkice i zapecite na 220C u rerni dok meso ne postane rumeno (oko 30 minuta do sat vremena).

5. Služite uz ren, dobar hleb i sveze rotkvice.



Коментари

Популарни постови са овог блога

Škampi na buzaru versus Ponente

Za spremanje ovog jela koristio sam belo vino Ponente 2013. vinarije Trapan iz mesta Šišan u Istri. O kakvim vinima i kvalitetu se ovde radi najbolje govore reči vlasnika vinarije Bruna Trapana  : " Vino za nas nije samo proizvod, vino  je za nas  život. " Naravno kod ovog uparivanja vodio sam se starim pravilom koje kaže : "Vino koje je u jelu, neka bude i u čaši. " Tako da je bilo očigledno da ovo vino napravljeno od sorte grožđa Malvazija istarska upotrebim u uparivanju vina i hrane. Ponente je osvežavajuće  vino voćno-cvetnog ukusa, srednjeg tela sa prijatnom gorčinom badema i izrazite mineralnosti u samoj završnici, prisutan je slani ukus u ustima koji savršeno prati  mineralnost  u mesu  škampa. Škampi na buzaru je jedno jednostavno i  ukusno jelo koje se jako brzo sprema i sa kombinacijom ovakvog vina daje sjajne rezultate u ovom perfect matchu. Živeli !                                                         ŠKAMPI NA BUZARU Za 4 osobe

Roasted squash pumpkin cubes and Tokaji Aszú

 The wine I chose to pair with this desert is Tokaji Aszú 3 puttonyos 2006. Produced  from two varieties of grapes Furmint and Hárslevelű. This world-famous sweet wine, from around the town of Tokaj-Hegyalja in Hungary, has been so long revered that it is even mentioned in the national anthem. The term 'aszu' refers to the berries affected by 'noble rot', which serves to concentrate the sweetness in the grape on the vine, and 'puttonyos' refers to the number of baskets of super-sweet paste made from these dry berries that are added to each cask of wine. Vivid gold colour in the glass and viscous ,  this elegant Tokaji Aszú has bright aromas of dried figs and candied peachs. On the palate there are flavors of dried grapes , who perfectly followed the taste of sweetness roasted pumpkin and cinnamon powder. Flavors of honey and dried figs doing perfect match with salted caramel sauce and bittersweet chocolate ganache . The aftertaste is smooth with attractiv