Пређи на главни садржај

Lovački krompir versus Portugizer

Krajem avgusta meseca bio sam u poseti bratu od tetke Živojinu Živkoviću, tačnije obišao sam ga na njegovom radnom mestu. Živojin  radi na održavanju mini hidrocentrale na reci Studenica, koja se nalazi u blizini  istoimenog manastira. Reka Studenica inače pripada prvoj klasi kvaliteta vode, koja se bez prerade može koristiti za piće, domaćinstvo, privredu, ali i rekreaciju i koja bez sumnje predstavlja raj za sve zaljubljenike u prirodu. Postrojenje je sagrađeno  na mestu gde je 1927. godine za potrebe manastirskog bratstva, bila sagrađena hidrocentrala, koja je prestala da radi 1970. godine.
Ova mini hidrocentrala je puštena u rad 2011. godine, snage je 95,4 kilovata sa godišnjom proizvednjom od 600.000 kilovata električne energije koju je predviđeno da koristiti manastir, a svaki  višak namenjen je  tržištu , koji bi  isporučivala  Elektroprivreda Srbije.
Živojina sam zatekao u njegovim svakodnevnim rutinskim poslovima na centrali, po njegovoj priči tokom proleća i  leta nema puno šta da se radi, jer je ceo sistem automatizovan, međutim najviše problema nastaje tokom jeseni i zime kada se na reci pojavi lišće koja mora ručno da se čisti ili led koji mora da se razbija.
Bio je jako ljubazan i pokazao mi je branu na reci, vodeni put za ribu, kanal i cevi koje vode do centrale, turbinu i agregat. Moram da priznam da je sve lepo urađeno i da se vodilo računa da ni u jednom segmentu izgradnje ove centrale, reka sa svojom florom i faunom, a i  sama priroda i njene lepote oko nje  ne budu narušene.
Živojin je završavao prepodnevnu smenu pa smo odlučili da ostatak dana provedemo uživajući na obali  Studenice tik ispod same brane. Poneo sam sa sobom  flašu crvenog vina, Potugizer berba 2014. sorte grožđa Portugizer, vinarije Mačkov podrum iz Iriga sa Fruške gore. Bocu smo ostavili da se hladi u reci, Studenica je inače brza planinska reka, i kako joj samo ime kaže jako je hladna, tokom leta temperatua vode je oko 20 stepeni. To je bilo sjajno jer  će vino biti idealno ohlađeno dok mi naravno pripremimo nešto za jelo, odlučilo smo da koristimo namirnice iz okoline. Otišli smo do obližnjeg  planinskog sela Brezova, gde Živojin živi, uzeli smo najfiniji kajmak, tetka je spremila domaći hleb od heljdinog brašna, papriku smo ubrali u njegovoj bašti, od komšije smo kupili ukusnu slaninu, a na obližnjem Rudnu nadaleko poznati krompir.
Sada smo imali sve potrebne namirnice, spremaćemo lokalne specijalitete po kojima je ovaj kraj poznat, lovački krompir i papriku na kajmaku. Spustili smo se do reke, sakupili smo suve grane koje je reka izbacila na obalu i založili vatru. Živojin je od nekud doneo neku metalnu rešetku koja će nam poslužiti za pečenje paprike, fin miris pečene  paprike širio se obalom reke. Dok se pekla paprika, krompir sa slaninom uvili smo u foliju i ubacili u vatru da se peče. Otvorio sam bocu vina, idealne temperature, svako od nas dvojice je našao ono najbolje u vinu. Lovački krompir je bio gotov, paprika takođe, ostalo je samo da  preko nje  dodamo po kašiku ukusnog zlatno-žutog kajmaka koji se polako topio, savršen par vina i hrane je mogao da počne. Živojinu je  Portugizer modroljubičate boje, sa aromama kupina i trešnje, a u ustima osvežavajuće i voćno činila idealan spoj sa pečenom slaninom, slatkim kromirom i paprikom koja se topila u ustima. Za mene je ovo vino boje trule višnje, sa aromama ribizle i ukusa slatkog voća,  lepih kiselina i sočnosti bilo odličan par uz hrskavu slaninu, krompir koji je imao šmek pepela i slatko-slani ukus paprike i kajmaka.
Punih stomaka malo smo odmorilil, reka Studenica je svojom svežinom učinila da nismo primetili da je vanjska temperatura 36 stepeni, Sunce je polako zalazilo iz brda, a mi smo osveženje potražili u kristalno čistoj vodi.
Mrak se polako spuštao nad rekom, vatra se gasila, pirkao je hladan vetrić, sve je utihnulo oko nas, a mi smo uživali u poslednjim gutlajima ukusnog vina, obojica smo se trudili da se maksimalno prepustimo  ovom nezaboravnom trenutku. Odjednom posle nekoliko minuta ćutanja, potpuno spontano obojica smo istovremeno postavili pitanje jedan drugome: "Hoćemo sutra ovo da  ponovimo?" Prasnuli smo u smeh, sva sreća u autu sam imao još  mačkovog vinskog nektara , za ne daj bože. Živeli!




                                                         LOVAČKI KROMPIR 


Za 2 osobe

Sastojci:

- 4 krompira
- 100 g slanine
- 50 g kajmaka
-  4 čena belog luka



Priprema:

1.
Krompir dobro operite i uzduž ga presecite napola.
Površinu krompira gde nema ljuske zasecite na nekoliko
mesta nožem, pa u proreze ubacite sitno iseckani
beli luk.

2.
Krompir poređajte na pleh i stavite u rernu da se peče.
( ukoliko se nađete u prirodi, možete koristiti vatru,
ali tada svaki krompir pojedinačno treba uviti u aluminijumsku
foliju i tako ga peći u vatri)
Pred kraj pečenja svaki krompir prelijte kajmakom i preko
stavite režanj tanko sečene slanine.

3.
Krompir je gotov kada omekša, a slanina porumeni.



                                               PAPRIKA NA KAJMAKU


Za 2 osobe


Sastojci:


- 4 mesnate crvene paprike
- 2 kašike starog kajmaka
- so



Priprema:


1.
Odaberite nekoliko lepih crvenih paprika i ispecite
ih na plotni ili roštilju. Pečene paprike ubacite u
kesu, pa ih umotajte u novine da se malo potpare.
Kada se paprike ohlade, oljuštite ih i malo posolite.
Potom im odstranite drške i semenke.

2.
U većem tiganju na umerenoj temperaturi rastopite
stari kajmak, pa na njega poređajte pečene paprike
i propržite ih. Služite ih tople uz vruću lepinju ili hleb od heljde.







Коментари

Популарни постови са овог блога

Roasted squash pumpkin cubes and Tokaji Aszú

 The wine I chose to pair with this desert is Tokaji Aszú 3 puttonyos 2006. Produced  from two varieties of grapes Furmint and Hárslevelű. This world-famous sweet wine, from around the town of Tokaj-Hegyalja in Hungary, has been so long revered that it is even mentioned in the national anthem. The term 'aszu' refers to the berries affected by 'noble rot', which serves to concentrate the sweetness in the grape on the vine, and 'puttonyos' refers to the number of baskets of super-sweet paste made from these dry berries that are added to each cask of wine. Vivid gold colour in the glass and viscous ,  this elegant Tokaji Aszú has bright aromas of dried figs and candied peachs. On the palate there are flavors of dried grapes , who perfectly followed the taste of sweetness roasted pumpkin and cinnamon powder. Flavors of honey and dried figs doing perfect match with salted caramel sauce and bittersweet chocolate ganache . The aftertaste is smooth with attractiv

Dimljena zapečena butkica versus Varijanta

Spremajući fina jela  kojima sam tražio savršen vinski par, primetio sam da sam zaboravio na jednu poznatu namirnicu, slučajno ili namerno ni sam nisam siguran. Bilo je to ono po čemu je Srbija nadaleko poznata , pogađate bio je to dobar planinski  kajmak. Odlučio sam da to promenim i posetim jedno mesto gde po meni nastaje jedan od najukusnijih kajmaka u Srbiji. Osoba koja je pravila ovaj kajmak bila je moja rođena tetka Nada Živković iz sela Brezova. Krenuo sam na put ka manastiru Studenica zadužbini Stefana Nemanje, po mnogima jednom od najlepših srpskih manastira ne samo zbog prfinjene arhitekture vizantijsko-raške škole već i zbog divnog predela na kome je sagrađen. Svojim kolima sam stigao do Studenice, gde su me sačekali Vesna i Ivan,  inače moja sestra od tetke i njen muž. Prebacili smo se u  njihov terenski auto, jer put  do mesta Brezova  nije bio baš u najboljem stanju. Poneo sam par poklona za moje domaćine  ali između ostalog i bocu vina koja sam nameravo da uparim sa

Škampi na buzaru versus Ponente

Za spremanje ovog jela koristio sam belo vino Ponente 2013. vinarije Trapan iz mesta Šišan u Istri. O kakvim vinima i kvalitetu se ovde radi najbolje govore reči vlasnika vinarije Bruna Trapana  : " Vino za nas nije samo proizvod, vino  je za nas  život. " Naravno kod ovog uparivanja vodio sam se starim pravilom koje kaže : "Vino koje je u jelu, neka bude i u čaši. " Tako da je bilo očigledno da ovo vino napravljeno od sorte grožđa Malvazija istarska upotrebim u uparivanju vina i hrane. Ponente je osvežavajuće  vino voćno-cvetnog ukusa, srednjeg tela sa prijatnom gorčinom badema i izrazite mineralnosti u samoj završnici, prisutan je slani ukus u ustima koji savršeno prati  mineralnost  u mesu  škampa. Škampi na buzaru je jedno jednostavno i  ukusno jelo koje se jako brzo sprema i sa kombinacijom ovakvog vina daje sjajne rezultate u ovom perfect matchu. Živeli !                                                         ŠKAMPI NA BUZARU Za 4 osobe