Пређи на главни садржај

Prokupac Sveti Gral u zagrljaju ukusne teletine



Danas 14.oktobra 2018.godine kada se obeležava  Međunarodni dan prokupca, odlučio sam da  uparivanje vina i hrane posvetim prokupcu. I to ne bilo kojem već onom  koji proizvodi vinski čarobnjak Kosta Botunjac iz sela Donje Zleginje u Župi. Pre nekoliko meseci bio sam u poseti podrumu Botunjac gde sam uživao u izvarednim vinima i gostoprimstvu dragog mi Koste. 

Probali smo zaboravljenu sortu Jagoda, koja svojim mirisom i svežinom obraduje sva  vaša čula, nadaleko poznati Botunjčevi pinoi, ukusni i očaravajući prosto vas teraju da od domaćina tražite da vam naspe još ovog čarobnog nektara. Da bi na kraju došlo njegovo veličanstvo Prokupac imena Sveti Gral.  Za perfect match odabrao sam rolovanu teletinu sa pančetom i suvim šljivama uz fino sočivo. Vino je lepe rubin crvene boje, bistro i viskozno. Na nosu dominiraju mirisi maline i šljive, koji prate suve šljive u teletini. Tercijalne arome divlje majčine dušice, ljubičice i ruzmarina koji se slažu sa mirisima svežeg ruzmarina u kome se teletina kratko pekla, te tragovi plemenitog hrasta

U ustima vino je voćno dominiraju ukusi sveže maline i  višnje  koji se stapaju sa ukusnom teletinom kuvanom u vinu prokupac i filom od suvih šljiva. Prijatne kiseline i fino balansirani alkoholi stapali su se sa masnoćama pančete.  Vino je duge završnice somotnih tanina. Ukusna teletina koja prati ovaj spektakularni prokupac, i to  na dan kad se slavi ova poznata srpska autohtona sorta što se mene tiče ja sam pronašao svoj sveti gral. Živeli!                                              







                        ROLOVANA TELETINA  SA PANČETOM  I  SUVIM ŠLJIVAMA

                                                                       Za 4 osobe    


Sastojci :

- 1 Kg teletine
- 1 glavica sitno seckanog crnog luka
- 100 g pančete isečene na kockice
- 2 kašike sitno seckanog peršuna
- 4 suve šljive sitno seckane
- 300 ml goveđe supe
- 200 ml  vina Prokupac Sveti Gral
- 1 grančica svežeg ruzmarina
- so
- biber 
- maslinovo ulje


Priprema :

1. 
Rernu zagrejati na 150 stepeni.

2.
Na malo maslinovog ulja kratko propržiti luk, peršun i pančetu, posoliti i pobiberiti i  ostaviti sa strane da se prohladi

3.
Teletinu dobro posoliti i pobiberiti, začine dobro utrljati u meso. Prethodno pripremljenu smesu od sitno seckanih suvih šljiva dinstanog luka, peršuna i pančete ravnomerno rasporediti po čitavoj površini mesa. Meso pažljivo urolati i uvezati kanapom.

4.
U dobro zagrejanom tiganju na malo maslinovog ulja, dodati grančicu ruzmarina  pa zatim i rolovanu teletinu, koju treba  kratko propržiti sa svih strana dok meso ne porumeni.

5. 
Prebaciti rolovanu teletinu u dublju posudu, naliti polovinom  vina i goveđe supe, poklopiti i staviti u prethodno zagrejanu rernu da se peče 1.5 sat, uz povremeno okretanje mesa i dolivanjem ostatka vina i goveđe supe.

6.
Kada je meso pečeno, izaditi ga iz rerne i ostaviti da se ohladi. Prohlađeno rezati ga na šnite i služiti uz kuvano sočivo.



KUVANO SOČIVO 


Sastojci :

- 250 g sočiva
- 1 šargarepa
- 1 koren peršuna
- 1 manji komad korena celera
- par listova svežeg bosiljka
- 400 ml pelata
- 500 ml supe od povrća


Priprema :

1.
 Sočivo oprati u nekoliko voda, naliti ga vodom i ostaviti da odstoji preko noći. Ocediti ga i dodati vodu da ogrezne, pustiti da proključa, poklopiti i ostaviti da se kuva  na umerenoj vatri 30 minuta. Kada je sočivo kuvano, ocediti vodu i ostaviti sa strane.

2.
Šargarepu, celer i peršun sitno iseckati, dodati kuvano sočivo i supu od povrća, sve kuvati dok povrće ne omekša, oko 20 minuta. Zatim dodati pelat u komadima i listove bosiljka i sve kuvati dok tečnost potpuno ne ispari. Na kraju posoliti i pobiberiti.


Коментари

Популарни постови са овог блога

Roasted squash pumpkin cubes and Tokaji Aszú

 The wine I chose to pair with this desert is Tokaji Aszú 3 puttonyos 2006. Produced  from two varieties of grapes Furmint and Hárslevelű. This world-famous sweet wine, from around the town of Tokaj-Hegyalja in Hungary, has been so long revered that it is even mentioned in the national anthem. The term 'aszu' refers to the berries affected by 'noble rot', which serves to concentrate the sweetness in the grape on the vine, and 'puttonyos' refers to the number of baskets of super-sweet paste made from these dry berries that are added to each cask of wine. Vivid gold colour in the glass and viscous ,  this elegant Tokaji Aszú has bright aromas of dried figs and candied peachs. On the palate there are flavors of dried grapes , who perfectly followed the taste of sweetness roasted pumpkin and cinnamon powder. Flavors of honey and dried figs doing perfect match with salted caramel sauce and bittersweet chocolate ganache . The aftertaste is smooth with attractiv

Dimljena zapečena butkica versus Varijanta

Spremajući fina jela  kojima sam tražio savršen vinski par, primetio sam da sam zaboravio na jednu poznatu namirnicu, slučajno ili namerno ni sam nisam siguran. Bilo je to ono po čemu je Srbija nadaleko poznata , pogađate bio je to dobar planinski  kajmak. Odlučio sam da to promenim i posetim jedno mesto gde po meni nastaje jedan od najukusnijih kajmaka u Srbiji. Osoba koja je pravila ovaj kajmak bila je moja rođena tetka Nada Živković iz sela Brezova. Krenuo sam na put ka manastiru Studenica zadužbini Stefana Nemanje, po mnogima jednom od najlepših srpskih manastira ne samo zbog prfinjene arhitekture vizantijsko-raške škole već i zbog divnog predela na kome je sagrađen. Svojim kolima sam stigao do Studenice, gde su me sačekali Vesna i Ivan,  inače moja sestra od tetke i njen muž. Prebacili smo se u  njihov terenski auto, jer put  do mesta Brezova  nije bio baš u najboljem stanju. Poneo sam par poklona za moje domaćine  ali između ostalog i bocu vina koja sam nameravo da uparim sa

Škampi na buzaru versus Ponente

Za spremanje ovog jela koristio sam belo vino Ponente 2013. vinarije Trapan iz mesta Šišan u Istri. O kakvim vinima i kvalitetu se ovde radi najbolje govore reči vlasnika vinarije Bruna Trapana  : " Vino za nas nije samo proizvod, vino  je za nas  život. " Naravno kod ovog uparivanja vodio sam se starim pravilom koje kaže : "Vino koje je u jelu, neka bude i u čaši. " Tako da je bilo očigledno da ovo vino napravljeno od sorte grožđa Malvazija istarska upotrebim u uparivanju vina i hrane. Ponente je osvežavajuće  vino voćno-cvetnog ukusa, srednjeg tela sa prijatnom gorčinom badema i izrazite mineralnosti u samoj završnici, prisutan je slani ukus u ustima koji savršeno prati  mineralnost  u mesu  škampa. Škampi na buzaru je jedno jednostavno i  ukusno jelo koje se jako brzo sprema i sa kombinacijom ovakvog vina daje sjajne rezultate u ovom perfect matchu. Živeli !                                                         ŠKAMPI NA BUZARU Za 4 osobe